|
||||||||
Tussen de vele verbazingwekkende orkesten uit Buenos Aires steekt het tienkoppige El Fronte Orquestra Tipica er met kop en schouders boven uit. Ze brengen de dansgeest van de Tango naar het heden met alle nuances van deze dans, van extase tot melancholie. De groep werd opgericht in 2004 en maakte al snel naam in de Milonga scene in Buenos Aires, deze muzikanten zijn niet tevreden om te zwelgen in nostalgie voor het verleden, ze zijn slim genoeg om ook nieuwe ontwikkelingen naar voren te brengen. Er is echter één ding dat hetzelfde blijft en waarover niet met hen valt te redetwisten, hun geluid blijft akoestisch, waarmee ze een duidelijke grens trekken tegenover de hedendaagse “electro-tango”. “Dramatisch, compact, krachtig en razend” zijn een paar van de termen die gebezigd worden door toehoorders van hun optredens. De schaduw van de grote Astor Piazolla rijst op achter dit Argentijnse orkest dat het elan van nu terugbrengt in de Tango en de Milonga en dat met een onvergelijkbare charme. Het geluid is nieuw, moderner zonder dat de poëzie en de romantiek van de helden uit het verleden zijn verdwenen. Elke maandag en woensdag speelt het orkest om 23:00 uur in de “Maltida Milonga” ( Peru 571, Buenos Aires, Argentina) mocht u in de buurt zijn. De muziek van het orkest klinkt zoals de tango moet zijn : meeslepend, melodieus, melancholiek en ook verleidelijk. De klankkleur is prachtig in balans met 3 violen, 3 bandoneons, cello, contrabas, piano en zang Vijf nummers zijn geschreven door de bassist Mariano Bustos, twee door de eerste violist Lucas Cáceres, “Lezama” is van Edgardo González en “Calle” van Fabrizio Pieroni. In een grijs verleden zat ik op dansles en ik herinner me nog dat de tango moeilijk was maar eenmaal onder de knie ook opwindend om te dansen en zeker sexy. Als ze indertijd dit soort muziek hadden gedraaid en niet “Vous permettez monsieur” van Adamo, dan zou ik het nu nog beheersen (?). De bezetting van El Afronte Orquesta Típica bestaat uit de volgende musici : Jan van Leersum
|
||||||||
|
||||||||